Sunday, September 6, 2009

~..KESAN CINTA MONYET DALAM KEHIDUPAN REMAJA..~



Sebenarnya cinta itu indah dan suci,tapi manusia yang membuat cinta itu menjadi buta.. Sayang sekali kerana cinta manusia sekarang adalah cinta buta… Cinta yang yang penuh dengan nafsu semata-mata,tiada keikhlasan di hati. Manusia sekarang hanya mementingkan nafsu dari segala-galanya. Itu bukan cinta namanya. Itulah cinta yang ditukar menjadi racun. Semakin ramai remaja cuba menjustifikasikan bahawa cinta mereka adalah suci kerana mereka ber’sms’ hal-hal iman dan amal, sedangkan yang terangsang bukanlah keinginan untuk beribadah, tetapi gelodak nafsu yang licik menipu.Berikut adalah antara kesan cinta monyet dalam kalangan remaja:
1. Lupa dan leka tanggungjawab terhadap Pencipta,diri sendiri dan keluarga.
2. Bergelumang dengan dosa-dosa.
3. Berada di dunia khayalan dan tidak berpijak di bumi yang nyata.
4. Hilang fokus terhadap pelajaran.
5. Cinta bukan pada masanya perosak jiwa.
6. Mengharapkan sesuatu yang tidak pasti.
7. Cinta memerlukan banyak pengorbanan.
8. Maruah diri terjejas. Ia merupakan mukadimah-mukadimah yang melahirkan jenayah seksual seperti rogol, atau cinta melampaui batas.
9. Rumahtangga yang dibina selepas banyak kemaksiatan dan keterlanjuran, akan dihukum oleh Allah dengan perasaan syak wasangka yang bakal menyelubungi perkahwinan itu.
10. Lelaki dan perempuan yang baik bukanlah yang memakai kosmetik Islam pada sms berbau Islam atau pakaian berwarna Islam, tetapi pada kekuatan menghalang diri dari saling mengotorkan pasangan dengan maksiat.
11. Sesungguhnya cabaran selepas berkahwin adalah jauh lebih berat berbanding dengan sekadar cabaran mengelak dari zina sebelum kahwin. Jika ini pun gagal, muhasabahlah diri segera sebelum melangkah ke usia dewasa yang lebih mencabar itu.
Cinta tidak semestinya bersatu jika kita tidak ditakdirkan bersama. Cinta sejati adalah cinta antara suami dan isteri. Cinta ini adalah cinta yang halal. Teruskan mencintai milik kita, pasti bahagia. Jangan cuba mengkhianati cinta yang telah Allah anugerahkan kepada kita. Tidak dinafikan, kehidupan tanpa cinta akan membuatkan diri terseksa dan merana. Tetapi, ingat!! Kepada remaja zaman sekarang, fikir-fikarkanlah. Jagalah dirimu baik-baik. Sentiasa ingat pada Allah.. Hanya pada Dia kita berserah diri…

0 comments: